Střední umělecká škola Ostrava: linoryt a keramika (20.5.2006 - 24.6.2006)
Na praktických maturitách, které probíhají na Střední umělecké škole v Ostravě (dále SUŠ) právě v těchto dnech, vytvořila jedna žákyně billboard, na němž velmi srozumitelnou formou vyjádřila zvláštnost a jedinečnost SUŠ v rámci širokého spektra střeních odborných škol na Ostravsku. Na výsledném, téměř monochromním panelu stojí v komiksové bublině prostá věta vztahující se k SUŠ: “Škola s fantazií“. Myslím, že nic stručnějšího a jednoznačnějšího se nedá říct. Daleko víc než veškerá slova ovšem mluví práce žáků školy, které vznikají jako výsledek spojení tvůrčí invence prolnuté s fantazií, talentem, řemeslnou zručností a především nepředpojatostí. To vše je dohromady v tvůrčím procesu utvrzováno učiteli těchto mladých lidí, bez nichž by určitě řada děl nevznikla anebo by se rodila jen s neskutečnými obtížemi.
Střední umělecká škola vznikla teprve před 16 lety. Šlo v té době o první školu tohoto zaměření na Ostravsku. Za tuto poměrně krátkou dobu (měřeno životností institucí) si vydobyla respekt a uznání, jež nevycházejí z ničeho jiného než právě z kvality žáků a absolventů. Řada z nich po úspěšném ukončení studia pokračovala a pokračuje na českých i zahraničních vysokých uměleckých školách. Někteří z nich patří již dnes k uznávaným osobnostem české výtvarné scény. Bez průpravy, kterou získali na SUŠ, by se ve velké konkurenci prosazovali jen stěží a velmi zvolna.
Na výstavě jsou zastoupeny práce dvou z celkem šesti oborů vzdělání, kterým se na škole vyučuje – užité grafiky a tvarování keramiky. Těmi dalšími, z důvodu omezené výstavní kapacity neprezentovanými obory, jsou užitá malba, vědecká kresba a ilustrace, užitá fotografie a design.
Velkoformátový linoryt, který se na „grafice“ systematicky vyučuje stejně jako další tradiční grafické techniky a kterému se řada žáků věnuje v hodinách nepovinné grafiky, patří k oblíbeným způsobům grafického projevu především díky své výraznosti a sdělnosti. Tvůrce v něm může osvědčit jak svou řemeslnou úroveň, schopnost stylizace, zručnost při barevném soutisku, ale i smysl pro kombinaci barevných ploch a tedy i celkové výtvarné cítění. To vše je jasně patrné z vystavených prací. Jde o díla, které ryly převážně ruce letošních a loňských maturantů. Jednotliví autoři zcela jednoznačně osvědčili svou tvůrčí invenci i bravurní zvládání této vizuálně vděčné techniky.
Dvourozměrné grafické listy jsou na výstavě doplněny keramickými objekty, které zajímavým způsobem celou prezentaci prostorově rozehrávají. Keramická, na řemeslné dovednosti založená tvorba je v dnešní rychlokvašné umělecké produkci neprávem opomíjena. Mladí tvůrci pracující s keramickou hlínou a šamotem oscilují ve svém uvažování o výsledném tvaru mezi volným sochařským cítěním a designérskou precizností. To vše dohromady vytváří prostor pro nové vnímání keramiky ne pouze jako doplňkové řemeslné techniky hodící se pro vytáčení hrnků a váz, ale jako naprosto svébytného výtvarného přístupu, který dokáže skutečnost nejen formovat, ale velmi osobitým způsobem i přetvářet.
Mladí dokážou vždy překvapovat. Otevírají cesty a možnosti tam, kde se všichni domnívají vidět neprostupnou zeď, za níž není kam jít. Tito mladí tvůrci, s jejichž díly se zde konfrontujeme, nás rovněž přesvědčují o tom, že stejně jako se nevyčerpá lidské myšlení, nekončí a nevyprazdňuje se ani lidská kreativita a touha přidat k již vytvořenému a vyřčenému vždy něco nového a zajímavého. V tom vidím hlavní přínos výstav těch nejmladších – otevírají nám ostatním oči, učí nás dívat se jinak, především svěže a pozitivně. A bez předsudků.